Wat zijn de 10 grootste fouten in online marketing?
De 10 grootste fouten in online marketing zijn:
Fout 1
Het hebben van gewoon een mooie website is onzinnig, want je hebt een strategie nodig. Er zijn 6 soorten websites mogelijk, maar wat de meest ondernemers willen is een website die leads geeft. Daarvoor is het belangrijk dat je een “conversie strategie” hebt: laat mensen” in de val lopen” waardoor ze contact met jou opnemen.
Fout 2
Een koud contact dat interesse toont om te kopen, is meestal iemand die alleen op prijs vergelijkt en niet kijkt naar wat hij/zij ervoor krijgt. Als jij de klant wil laten betalen voor je toegevoegde waarde, moet je eerst laten weten hoe uniek jouw product is; je kan dit doen door hem op een mailinglist te zetten en hem waardevolle informatie te sturen zodat hij weet dat jij een deskundige in je vak bent.
Fout 3
Kennis bij je houden omdat je bang bent dat de klant het zelf gaat doen is geen goede gedachte.
Bijna iedereen heeft liever een professional die het werk voor hem doet; ze zullen niet de kennis opdoen en er mee weglopen. Als je wilt dat ze jouw product of dienst afnemen, moet je absoluut je beste tips en trucs gratis weggeven. “Als ze deze kennis weggeven, wat zullen ze dan wel niet geven als we ervoor betalen?”
Fout 4
“Een grotere mailinglist genereert meer omzet”. Dit is niet de juiste opvatting. Bouw een vertrouwensband met degene die op je mailinglist staan en overlaad hen niet onder “speciale aanbiedingen”. Dat is de snelste manier om je aandacht voor jouw product of dienst te laten verslappen.
Fout 5
Wanneer je in de veronderstelling bent dat Sociale Media niet voor jouw klanten van toepassing is, zit je op het verkeerde pad.
Vergeet niet dat bedrijven bestaan uit individuen die meestal een Facebook of LinkedIn account hebben. Door een persoonlijk contact via deze Sociale Media kanalen op te bouwen verhoog je de kans degene te spreken te krijgen die je wilt.
Fout 6
Denk niet dat je kunt verkopen via Facebook. Sociale Media is bedoeld voor sociale contacten. Gedraag je alsof je op een feestje bent en niet op een verkoopafspraak. Facebook is een mogelijkheid om je sociale contacten te onderhouden en vrienden te maken; niet om je omzet te verhogen.
Fout 7
De mogelijkheid om via Google je bedrijf te promoten is gemiddeld 10 keer duurder dan een Facebookcampagne. Geef je geld hier niet aan uit, maar ontdek hoe je betere en goedkopere marketing kan creëren.
Fout 8
Online marketing is duur - FOUT.
Wanneer je het goed doet, is het helemaal gratis, je moet alleen de juiste digitale paden bewandelen. De kennis en technieken bestaan. Vraag het aan YouTube.
Fout 9
Online marketing is tijdrovend – FOUT. Het is mogelijk om via Facebook al een maand van te voren een bericht te plaatsen zonder dat iemand dat door heeft. Je kunt een eenmalig een automatische marketing machine opzetten die langdurig gebruikt kan worden.
Fout 10
“Ik moet een computernerd zijn om een online marketing programma op te zetten of ik moet hiervoor een duur vakkundig bureau inhuren”.
Dit is een verkeerde opvatting en is de snelste manier om veel geld kwijt te zijn aan dingen die niets opleveren. Wat de meeste mensen missen is de juiste strategie voor hun online-marketing. Het voornaamste is om de online-marketing te combineren met de totale marketingstrategie van je bedrijf.
Online-marketing is niet een aparte marketingafdeling in je onderneming: het is een van de manieren om te communiceren. Zodra je deze combinatie in je vingers hebt, kun jij of een medewerker er resultaten mee boeken.